מה זה טאבו?

מנחם וולף

מנחם וולף

טאבו הוא הכינוי המוכר בציבור ללשכת רישום המקרקעין, והוא הרשות בה מתועדים כלל הנכסים בישראל. (מלבד נכסים רבים הרשומים ברשות מקרקעי ישראל לדידם המצב הוא שונה, ולא נתייחס אליהם בטור זה). טאבו היא מילה ערבית שמקורה בשפה התורכית (טאפו) ונותרה בארצנו למזכרת מימות השלטון התורכי. הטאבו מהווה תעודת זהות של הנכס – מי הבעלים שלו, וכן מי היו הבעלים שלו בעבר, באיזה אופן עבר הנכס לידיהם – ע"פ צו ירושה/ בעסקת מכר/ חכירה וכו', מה שטח הנכס (השטח המופיע בטאבו הוא בד"כ נטו) ולאיזה שימוש הוא מיועד, האם יש משכנתא על הנכס או עיקולים אחרים וכל נושא אחר הקשור למצבו המשפטי של הנכס.

בדיקת נסח טאבו היא שלב הכרחי לפני חתימת חוזה, ע"מ לוודא שהמוכר הוא אכן הבעלים האמיתי של הדירה ורישום בטאבו הוא אחד מהצעדים החשובים ביותר לביצוע בעת רכישת דירה. את נסח הטאבו ניתן להוציא בכל אחת מלשכות רישום המקרקעין או באופן מקוון, באמצעות מספר הגוש, חלקה ותת חלקה.

חשוב לדעת כי רק הרישום בטאבו יוצר את הזכות בנכס, ולכן, כל עוד העסקה לא נרשמה בפנקס המקרקעין – הבעלות לא עוברת לרוכש, גם אם הוא כבר מתגורר בדירה, ואף אם העביר את מלוא התמורה עבורה. סעיף 9 לחוק המקרקעין אף קובע, כי אם המוכר נהג בנוכלות ומכר את הדירה ל-2 רוכשים במקביל, הרוכש שהקדים לרשום את הזכויות על שמו – זכה בנכס, אפילו אם היה השני לביצוע העסקה! (במידה ונהג בתום לב) – לכן, לא ניתן להכריז על סיום העסקה עד להסדרת הרישום.

למעשה, עורך הדין שלכם יטפל עבורכם בענייני הטאבו ויגבה מכם גם את עלויות אגרת הרישום. כאשר מדובר על דירה חדשה מקבלן, הקבלן מחויב לבצע את הליך הרישום בטאבו ולהשלים אותו תוך תקופת זמן מוגדרת ע"פ חוק.

רישום בטאבו מתבצע ב – 2 שלבים. השלב הראשון הוא מיד עם חתימת חוזה רכישה: רישום הערת אזהרה בטאבו, לטובת הקונה. ההערה מעידה על קיומה של התחייבות מצד המוכר למכירה, ומבטיחה שלא יוכל למכור את הנכס לרוכשים נוספים או לבצע שינויים ברישום הנכס עד להשלמת העסקה ומסירת המפתח. הקפידו לא להעביר כסף למוכר לפני רישום הערת אזהרה! הסכום הראשוני הניתן במעמד חתימת החוזה יכול להיות מופקד בנאמנות אצל עו"ד ולאחר הסדרת הרישום ישוחרר לידי המוכר. השלב השני יתבצע עם גמר התשלומים ומסירת החזקה בדירה – אז יש לשנות את רישום הבעלות בטאבו על שם הקונים.

בשבוע הבא נסביר בעז"ה, אודות נכסים שלא רשומים בטאבו והמורכבות שבהם, ומהי חברה משכנת.

שתפו:

הרשמו לנוזלייטר

מאמרים נוספים:

מכתב כוונות

בעסקאות נדל"ן מעורבים סכומי כסף גדולים במיוחד. אחת הבטוחות שנועדה להגן עליכם מתקלות ותרגילי עוקץ למיניהם, הינה קבלת מכתב כוונות עדכני ותשלום הסכום המופיע בו

חברה משכנת

המושג "חברה משכנת" שאצל אחרים מעורר אסוציאציות של בתי רכבת משנות ה-50, נוגע לרבים מתושבי אשדוד החרדית, ורובע ז' בפרט, שדירותיהם רשומות בקי. בי. ע.,

הולכים לבנק

שבוע שעבר הסברנו איך מתכננים את תקציב הדירה, לפני תחילת החיפושים, בהתאם לאפשרויות המשכנתא. השבוע ניתן טעימה קטנה בנושא משכנתאות, לעומדים לחתום על הלוואה. יש

הכנה למשכנתא

ההנחה הרווחת היא שרכישת נכס נדל"ן היא העסקה הגדולה ביותר שעושה אדם ממוצע בחייו. יועץ משכנתאות טען באוזני, ובצדק, שמשכנתא היא בעצם עסקה גדולה בהרבה.

דברו איתנו